Inspiration

Stort inlägg till små rävar

Ta på er rena strumpor och borsta av finkläderna för på lördag smäller det! En av årets viktigaste dagar inträffar 12 november: Miniatyrrävens dag. Lanseringen av denna dag som instiftades 2010 är museichef Mattias Frisk på Mjölby Porslinsrävsmuseum. Sedan museet såg dagens ljus i mars 2009 har det vuxit i både omfång och rykte. Samlingen kan för närvarande beskådas på Malmslätts bibliotek i ett unikt utlån. Är du inte i Linköping? Hav förtröstan! Tillgängligheten på museet och samlingen är stor, så det finns alltid möjlighet att besöka rävarna i deras naturligt digitala museimiljö 24 timmar om dygnet.

Men varför denna fetisch för porslinsrävar och inte porslinssvanar? Mattias Frisk har länge haft en räv bakom örat. Förutom att vara, enligt min åsikt, en klipsk rackare så har räven funnits med i hans konst sedan 1990-talet. Samlandet tog form, likaså idén om att skapa Mjölby Porslinsrävsmuseum, som ett kulturexperiment och ett konstprojekt. Det är här som äventyret och allvaret börjar på riktigt.

Mjölby Porslinsrävsmuseum är ett konstverk över sig självt likväl som en kritik mot rådande konventioner. Eh, vadå? Konstverk över sig som är kritik mot rådande konvention… Samtidskonst kan vara  knepigt att försöka linda hjärnan och förståndet runt. Konst verkade vara enklare förr, när du gjorde en tavla eller en staty. Idag är det väl ingen som ifrågasätter att ”Mona Lisa” skulle vara konst? Så vad är konst idag? Att försöka svara på frågan vad är konst är ofta inte lönt innan du eller jag eller någon har bestämt vad syftet med konsten är. Vi måste börja med att svara på frågan varför vi tycker att konsten ska finnas. Ska den vara vacker att titta på? Ska den spegla sin tid? Ska det vara en tavla? Ska det vara en idé att reagera på? Och så vidare.

Jag ger inte någon allmängiltig sanning om vad konst är, eftersom det finns inget absolut svar som är rätt i alla lägen. Vill du absolut ha ett svar så hänvisar jag till punkt 4 i Ernst Billgrens ”Vad är konst?”.

För att kunna prata om konst så kan jag bestämma mig för vad jag tycker att konsten ska göra. För mig handlar konst om kommunikation. Ett verk kommunicerar något till mig. En känsla, ett budskap, en poäng, en rolig historia, en livshistoria eller kanske bara ett alldeles speciellt ögonblick. Talar ett verk inte till mig, eller inte lyckas förmedla det budskap eller den känslan som det är tänkt, så kan jag komma fram till att:

  1. Det inte är konst.
  2. Det är dålig konst
  3. Jag och konstnären talar olika språk.

Om jag själv kan bestämma vad som är konst, hur kan någon då recensera utställningar? Blir det inte väldigt godtyckligt vad konst är? Hur kan någon då forska i konstvetenskap? Vem sätter prislappen på konst? Om det inte finns någon magisk ingrediens – ett DET, en essens – som gör konst till konst, hur kan då människor tala om vad som är konst? Tänk om alla tycker olika kring vad syftet med konsten är, vem har då rätt?

Det här är en ständig fråga, en debatt och en diskussion i konstvetenskapen. Så vad du kan göra är att bestämma dig för ett av alla alternativen gällande vad konst är. Då tar du på dig en typ av teoretiska glasögon och bestämmer att när du tittar genom dessa glasögon så är konstens syfte till exempel att reflektera dagens samhälle eller förmedla en känsla genom att använda färgen röd. Att ta på sig glasögon och bestämma sig för en typ av sanning gör det möjligt att skapa en sanning och påstå något om konst. Vi kan kalla det en teori. Genom tiderna så har olika teorier funnits om vad konst är och inte är. Det intressanta är att om ”rätt” personer, och tillräckligt många personer bestämmer sig för att tycka en sak, så blir det en teori och en sanning genom vilket vi kan prata om konsten. Den här teorin om att konst skapas genom ”rätt personer” bestämmer vad konst är, kallas för den konstitutionella teorin. Det är en teori över hur konstteorier skapas, en slags metateori med andra ord.

Så för att växla tillbaka till Mjölby Porslinsrävsmuseum. Vad sysslar egentligen Mattias Frisk med där? Är det konst? Mattias har satt på sig de teoretiska glasögon att syftet med samtidskonst är att den ska fungera som en plattform för samhällsdebatt, kunna agera offentligt, kritisera och utforska sin samtid. Mattias använder Mjölby Porslinsrävsmuseum för att till exempel kunna driva med media eller museum som institution. Det kan han göra genom att släppa pressmeddelanden för en vanlig händelse som han sedan dramatiserar:

Museichefen Mattias Frisk kommer tyvärr INTE kunna komma till Malmslätts bibliotek 12/11 och föreläsa. Museet ber om ursäkt för detta. Frisk vill inte kommentera det närmare utan låter hälsa att han tar en ”time out”. (Mjölby Porslinsrävsmuseums Facebooksida, 7 november 2017)

Det finns mycket mer att säga om ämnen som konst, Mjölby Porslinsrävsmuseum och Mattias Frisk. Men för idag så stannar jag här och skriver en kom ihåg-lapp om att ha tvättade strumpor och nystrukna finkläder när det är dags fira 12 november, dagen då miniatyrräven mötte världen!

Rävutställning på Malmslätts bibliotek FOTO: Martin Ackersfors
Rävutställning på Malmslätts bibliotek
FOTO: Martin Ackersfors
Nu är jag finklädd och redo att besöka Mjölby Porslinsrävsmuseum

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *