Inspiration

Sug in magen!

De senaste fem dagarna har kommandot ”Sug in magen!” varit det som jag hört allra mest. Jag har varit på kurs för Friskis & Svettis för att bli individuell tränare i gymmet. Nej, jag ska inte bli personlig tränare, utan tränare som finns för andra medlemmar i föreningen och hjälper till med träningsprogram, tips och annan inspiration i gymmet. I fem dagar har jag och 19 andra personer tryck i oss träning och teori i 12 timmar om dagen. Yay!

Jag är helt slut i skallen och kroppen skriker ”VILA MIG!”. Jag har ett blåmärke stort som ett plommon på nedre skuldran (eller latissimus dorsi) som jag inte riktigt vet varifrån det kommer och mina anklar har svullnat upp i ren överansträngd-protest. Det har varit roligt och utmanande med mysiga och trevliga kursdeltagare. Jag har varit nervös, svettig, förvånad och glad. 

Det är skönt att få använda kroppen när det annars mest är hjärnan som jobbar till vardags. Det är också ett nytt blad som vänds. Jag är fortfarande inte helt tip top på insidan och har lite kvar att jobba med gällande min fot och några muskler i högersidans ben, men jag klarar mer än vad jag har gjort på ett tag. Detta är början på fortsatt utveckling och erövra nya områden och identiteter i förhållande till min kropp. Jag  har en grundstyrka i kroppen nu, men det är dags att gå tillbaka till grunden och bygga upp rörlighet.

Från midjan och nedåt är jag smidig som ett kylskåp. Det har varit ett komplex för mig, att känna mig klumpig och ovig. Inte kunna lyfta upp benen ordentligt och såna saker. Rörligheten i överkroppen har aldrig varit några problem, så det är alltid något. Att vara på den här kursen har också inspirerat mig när jag sett människor röra sig som spindlar, marklyfta 1,2 gånger sin egen vikt eller bara lattjat och haft kul med träningen. Jag vill också!

Jag vill också röra mig obehindrat! Jag vill också ha kul och känna mig superstark med full kontroll över min kropp och mina rörelser. Nu är det dags. Ett steg i taget ska jag erövra rörlighet, stabilitet, balans, koordination, uthållighet och nånstans på vägen vore det kul att få till spänst också. Rörlighet först så kommer resten sen.

Min nya favoritmuskel som jag har ägnat fem dagar åt att spänna för att skapa en stabil och stark bål är den tvärgående bukmuskeln, transversus abdominis. Den ger oss bland annat en stabil hållning när vi kopplar på den och gör att vi inte får ont i svanken eller kan lyfta tungt. Vill du ha hjälp eller tips i träningen så säg till, jag övar på vägen till att bli godkänd och frisläppt, men först ska jag äga mig åt det allra viktigaste – sova och vila mig hel igen. Godnatt och kom ihåg att suga in magen!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *